Tiedote: Piraattipuolue haluaa uudistaa Suomen huumausainelainsäädäntöä

30.7. klo 14:20
Vapaa julkaistavaksi

Piraattipuolue haluaa vähentää huumausaineiden haittoja laillistamalla kannabiksen tuotannon ja käytön, tarjoamalla huumeidenkäyttäjille turvallisia käyttötiloja sekä mahdollistamalla huumausaineiden monipuolisemman käytön terveydenhoidossa.

Piraattipuolue linjasi ylimääräisessä puoluekokouksessaan 21.7. Lahdessa tavoitteensa Suomen huumausainelainsäädännön suhteen. Uusiin tavoitteisiin lukeutuu kannabiksen täysi laillistaminen sisältäen laillisesti kontrolloidun kasvatuksen, myynnin, levityksen ja verotuksen.

Kannabiksen laillistamisesta on monissa muissa maissa saatu positiivisia tuloksia niin rikollisuuden vähenemisellä kuin myös verotulojen kasvulla. Laillistamisella pyritään vähentämään kannabiksen käyttäjien syrjäytymistä sekä luomaan uusia mahdollisuuksia talouskasvulle.

Viihdekäyttäjien syrjäytymisen lisäksi nykyinen päihdepolitiikka aiheuttaa myös suurta haittaa kannabiksen lääkekäyttäjille. Kannabiksen maahantuonti Suomeen on hyvin rajattua, ja reseptien saaminen äärimmäisen harvinaista, vaikka siitä on todettu olevan hyötyä usean kroonisen sairauden hoidossa. Kannabiksen laillistamisen toivotaan helpottavan myös sen lääketieteellistä käyttöä.

Kovista huumeista riippuvaisille puolue haluaa tarjota turvalliset käyttötilat sekä korvaushoitolääkkeiden reseptijakelun. Tavoitteena on huumeita toimittavan rikollisuuden ja huumeriippuvaisten harjoittaman omaisuusrikollisuuden vähentäminen tarjoamalla riippuvaisille valvotusti laillisia aineita.

Lisäksi Piraattipuolue haluaa edistää psykedeelisten ja empatogeenisten aineiden tutkimusta mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja terapiakäytössä.

Uusi linjaus täydentää Piraattipuolueen puolueohjelmaa, johon on jo aiemmin kirjattu tavoitteeksi kaikkien huumausaineiden henkilökohtaisen käytön dekriminalisointi.

“Huumeisiin kuolee Suomessa yli kaksinkertaisesti ihmisiä kuin EU:ssa keskimäärin väkilukuun suhteutettuna, vaikka käytön yleisyys on keskitasoa. Päihdepolitiikkamme tavoitteena täytyy olla haittojen mahdollisimman tehokas vähentäminen. Laillistamalla kannabiksen ja tarjoamalla huumeriippuvaisille laillisia aineita terveydenhoitajan valvonnassa poistamme suurimman osan huumerikollisuudesta ja yliannostuskuolemista”, toteaa täydennystä puolueohjelmaan ehdottanut puolueen varapuheenjohtaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu Petrus Pennanen.

Lisätietoa:

Petrus Pennanen