Tiedote: Yksityisyys uhattuna – poliisin henkilötietolaki valmisteilla

24.6.2018 klo 10.50
Vapaa julkaistavaksi

Valmisteilla oleva poliisin henkilötietolaki on uhka ihmisten oikeudelle yksityisyyteen. Piraattipuolue pitää suunnitelmia kasvojen automaattisesta tunnistamisesta vaarallisena askeleena kohti valvontayhteiskuntaa.

Poliisin henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistuksen, uuden poliisin henkilötietolain, on tarkoitus korvata olemassaolevat säännökset poliisin henkilötietojen käsittelystä. Suunnitteilla olevan lain olisi tarkoitus muiden muassa helpottaa eri tietojen käyttöä sekä sallia kasvojentunnistusohjelmien käyttö valvontakameroissa.

Piraattipuolueen mielestä ihmisillä tulee olla oikeus yksityisyyteen, myös julkisella paikalla liikkuessaan. Kaupunkien keskustat ovat käytännössä täynnä valvontakameroita, joiden olemassaololle on sinällään monesti pätevät perusteet. Niiden käyttäminen ihmisten massavalvontaan loukkaa kuitenkin vakavasti ihmisten perustuslaillista oikeutta yksityisyyteen.

Poliisilla on hallussaan myös kansalaisten kuvia passi- ja ajokorttirekisteristä, joita poliisi haluaisi päästä hyödyntämään myös automaattisessa kasvojen tunnistuksessa. Piraatit eivät hyväksy tämän kaltaisia suunnitelmia. Kuten puolueohjelmassakin toteamme, kansalaisten säännönmukainen, laajamittainen valvonta johtaa vääjäämättä väärinkäytöksiin, eikä sille ole perusteita vapaassa yhteiskunnassa. Käytössä olevia yleisiä biotunnisterekistereitä ei myöskään saa hyödyntää rikostutkinnassa.

“Ymmärrämme myös kasvojentunnistuksen mahdolliset hyödyt rikosasioita selvittäessä. Yksityisyyden menetys on kuitenkin liian korkea hinta maksettavaksi siitä, että joku rikos saataisiin automaattisella kasvojentunnistusjärjestelmällä selvitettyä vähemmällä työllä”, kommentoi puoluesihteeri Pekka Mustonen.

Tämänhetkinen lainsäändäntö ei mahdollista massavalvontaa esimerkiksi siten, että passikuvatietokantaa käytettäisiin rikostutkinnassa. Tämän estää kuitenkin vain yksi laki, joka on helppo muuttaa toisenlaiseksi. Automaattisen kasvojentunnistuksen sallimisesta on siis todella vain pienen pieni askel täysimittaisen massavalvontajärjestelmän toteuttamiseen, eikä ole mitään syytä olettaa, ettei halua sellaisen rakentamiseen olisi tulevaisuudessa, esimerkiksi terrorismin torjunnan varjolla.

Lisätiedot:

Pekka Mustonen
Puoluesihteeri, Piraattipuolue r.p.

Timo Salola
Piraattinuoret ry, Piraattipuolue r.p.

Sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@piraattipuolue.fi